Aluminiumcorrosie


Onderzoeksmissie Afkeur Plaatwerkproducten
Bestede tijd: 6 weken

Achtergrond
Tijdens een reguliere opdracht bij een fabrikant van vliegtuigonderdelen, heeft Hans van Veen een probleem met aluminiumcorrosie opgelost. Het betrof de afkeur van huiddelen voor vliegtuigen. In totaal was 40 weken productie onbruikbaar. Het aluminium was gepolijst geleverd. Niemand wist de oorzaak van de afkeur.

Het Project
Op speciaal verzoek, pakte Hans van Veen de onderzoeksmissie op met behulp van de Six Sigma aanpak. Op dat moment Six Sigma is een onbekende werkwijze binnen het bedrijf.
De eerste actie was om de klant te waarschuwen. De klant maakte zich zorgen, maar was er ook van overtuigd dat de leverancier al het mogelijke zou doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
De druk om de productie weer op gang te brengen was extreem. Op basis van Ishikawa en FMEA technieken, aangevuld met experimenten in de praktijk werd de kritische processtap gevonden. Na een proef op basis van experimenteel design, werden kleine wijzigingen aangebracht in de kritische proces stap. Binnen 3 weken werd de productie van de betrokken delen weer opgestart met een aangepast proces.
Ondertussen werd ook geprobeerd om de afkeur producten met een extra bewerking te redden. Hiermee werd 40 % van onderdelen gered.
Na hervatting van de productie, hebben we ons geconcentreerd op het vinden van de oorzaak. Dit werd gevonden binnen de 2 weken.

Resultaat
De leverancier van het materiaal had een simpele fout gemaakt, die echter alleen kon worden gevonden met elektronische microscopie en puntanalyse.
Uiteindelijk bleef de (logistieke) schade beperkt omdat de klant in een vroeg stadium was gewaarschuwd.
De juridische afdeling was in staat om met een gefundeerd Six Sigma-gebaseerd project rapport de leverancier van het materiaal aansprakelijk te stellen.
Door het bevestigde vertrouwen van de klant werd meer plaatwerk bij deze fabrikant uitbesteed.